Rodzice mają wywiadówki, podczas których dowiadują się o osiągnięciach dzieci, radni miejscy zaś co roku sesję z raportem o stanie oświaty. Jak zawsze, zastępca burmistrza Mariusz Tomiczek podsumowuje dla naszych czytelników najważniejsze liczby i dane zawarte w przedstawionym na sesji raporcie.
- Nie chciałbym oceniać roku szkolnego w kategorii lepszy-gorszy, gdyż każdy obfituje w sukcesy i porażki. Biorąc pod uwagę wyniki nauczania były one porównywalne z rokiem ubiegłym. Ważne dla nas jest to, że w wielu przedmiotach nasi uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów osiągają wyniki powyżej średniej wojewódzkiej. Dużo udało się zrobić również w zakresie poprawy bazy szkolnej i wyposażenia, wykorzystując konieczność przygotowania szkół podstawowych do przyjęcia sześciolatków. Największym wyzwaniem bez wątpienia było zakończenie w terminie modernizacji Przedszkola Miejskiego nr 3 i przygotowanie szkół podstawowych do przyjęcia sześciolatków. Dzięki dużemu zaangażowaniu kadry kierowniczej szkół i pracowników Urzędu Miasta zadanie to zrealizowaliśmy bardzo dobrze, przygotowując dla dzieci klasy i miejsca zabawy z nowym wyposażeniem i urządzeniami np. przyszkolne place zabaw, materiały do edukacji. Miasto otrzymało środki rządowe w wysokości 19 tys. zł. z programu MEN „Radosna Szkoła”. Wsparcie finansowe przeznaczono na pomoce dydaktyczne do miejsc zabaw dla sześciolatków w lubańskich szkołach podstawowych. Ponadto miasto zgłosiło również 3 szkoły podstawowe do udziału w programie „Mały Mistrz”, dzięki czemu szkoły otrzymały m.in. sprzęt sportowy. W roku szkolnym 2013/14 został przeprowadzony remont w przedszkolach miejskich nr 1 i 5 oraz w Szkole Podstawowej nr 1. Obecnie trwa termomodernizacja obiektu Gimnazjum nr 1 na Księginkach. Brak środków finansowych nie pozwala na zaspokojenie pełnych oczekiwań remontowych dyrektorów placówek, dlatego też będą czynione starania pozyskania pozabudżetowych źródeł finansowania najpilniejszych potrzeb.
W roku szkolnym 2013/14 w lubańskich placówkach przebywało i uczyło się 2498 dzieci i młodzieży w 94 oddziałach, z tego 447 w 3 przedszkolach publicznych i 2 niepublicznych (225 wychowanków) 1079 w 4 publicznych szkołach podstawowych i 747 w 3 publicznych gimnazjach. 15.66proc. uczniów to dzieci spoza miasta (w ubiegłym roku 22,9proc.). Wynika to z jednej strony z faktu atrakcyjności i poziomu szkół, z drugiej z uwarunkowań rodzinnych związanych z pracą rodziców uczniów w mieście. Wśród szkół podstawowych największa liczba uczniów z obwodu Szkoły Podstawowej nr 2 uczęszcza do innych szkół. Do szkół podstawowych nr 1 i 4 z kolei uczęszcza największa grupa uczniów spoza miasta. W gimnazjach zauważa się brak sugerowania się obwodem szkoły przy wyborze gimnazjum. Największa grupa uczniów spoza miasta uczy się w gimnazjach 3 i 1, a łącznie 26,5proc. (w ubiegłym roku 37,7proc.) wszystkich uczniów gimnazjów to uczniowie spoza miasta. W kolejnym roku nastąpił spadek liczby uczniów w SP nr 2 i 3 a w SP nr 4 lekki wzrost. W Gimnazjum nr 1 i 2 w roku szkolnym 2013/14 nastąpił kolejny spadek liczby uczniów, w GM 2 również 2 oddziałów. Wzrost liczby uczniów w kolejnych 2 latach nastąpił w Gimnazjum nr 3 (o 19 uczniów, tj. 5,9proc.) - tu utworzono o 1 oddział więcej. Jeśli chodzi o kadrę nauczycielską, w szkołach i placówkach zatrudnionych było 190 nauczycieli, o 15 mniej niż w roku ubiegłym. Największą grupę stanowią nauczyciele dyplomowani. Rozwiązano umowy z 3 nauczycielami zatrudnionymi na czas określony i z 2 nauczycielami w oparciu o art. 20 Karty Nauczyciela, a 2 nauczycieli przeszło na emeryturę.
W roku 2013 wzrosła subwencja MEN do kwoty 11 012 mln (o 989 tys. zł) i zmniejszyły się również koszty całkowite oświaty (o 664 tys. zł). Środki z budżetu miasta to kwota 8 513 mln, jest to o 1 653 mniej niż w roku ubiegłym. Obecna liczba miejsc w przedszkolach publicznych i niepublicznych jest wystarczająca. Nastąpił wzrost frekwencji i liczby godzin opieki w szkołach podstawowych i gimnazjum stosownie do zwiększonych potrzeb zwłaszcza w opiece świetlicowej i nauczaniu indywidualnym. Łącznie 44 uczniów to uczniowie z orzeczeniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych stanowi to 1,9proc. ogółu dzieci i uczniów. Liczba ta wzrasta od kilku lat co jest zjawiskiem niepokojącym i wymaga głębszych wielopłaszczyznowych analiz. W roku szkolnym 2013/14 we wszystkich szkołach podstawowych odnotowuje się tendencję wzrostową w zakresie wyników sprawdzianu po szóstej klasie. Świadczyć to może o skuteczności wprowadzonych przez placówki programów naprawczych oraz doskonalących najsłabiej zdiagnozowane umiejętności uczniów. W analizowanym roku szkolnym najlepszy wynik osiągnęła Szkoła Podstawowa Nr 1. Wyniki gimnazjów są zadowalające, w wielu przedmiotach we wszystkich gimnazjach powyżej średniej wojewódzkiej. Najlepiej uczniowie radzili sobie z j. obcymi, historią j. polskim, słabiej z matematyka i przedmiotami przyrodniczymi. 1469 uczniów (80,4proc.) uczestniczyło w konkursach przedmiotowych, W mijającym roku odnotowaliśmy znaczący wzrost aktywności uczniów na tym polu.
(ŁCR)