Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
12-03-2015

Podczas ostatniej sesji miejscy radni długo dyskutowali o płatnych parkingach. Mija 7 lat, od kiedy w Lubaniu na dwóch ulicach w centrum stanęły parkometry. Obecnie trzeba będzie je wymienić i to jedyna rzecz, co do której nie ma wątpliwości. Dużo trudniej odpowiedzieć na pytanie, czy w mieście mają pojawić się kolejne płatne parkingi i gdzie powinny być zlokalizowane.

Strefa płatnego parkowania w Lubaniu obowiązuje na dwóch drogach gminnych: ul. Spółdzielczej i Ratuszowej w Lubaniu. Ze szczegółami dotyczącymi jej funkcjonowania w tym kosztami obsługi i dochodami, zapoznał radnych Arkadiusz Zamojski, inspektor Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miasta Lubań.
Jej obsługę w 2014 r. prowadziła Spółdzielnia Usługowo Handlowa Chromex Zakład Pracy Chronionej. Koszt obsługi wynosił 37.980 zł brutto, a dochód 187.826 zł. 88% dochodu uzyskiwane jest z parkometrów a 12% z opłat dodatkowych (30 zł za każdą nieuiszczoną opłatę).

Niestety, w ostatnim czasie parkometry ulegają częstym awariom. Po przeprowadzeniu kontroli parkometrów serwis stwierdził, że we wszystkich parkometrach wymienić trzeba selektory monet a w jednym z parkometrów także drukarki. Koszt wymiany podzespołów wynosi grubo ponad 17 tys. zł. Choć obecnie zlecono dostawę jednego używanego selektora monet do parkometru za około 2 tys. zł, to rozwiązanie nie sprawdzi się na dłuższą metę. Urządzenia są po prostu zbyt zużyte i mogą zdarzyć się kolejne awarie. Dlatego wszystkie parkometry trzeba wymienić na nowe. Lubański samorząd szacuje, że zapłacić trzeba będzie za nie około 70 tys. złotych, co powinno zwrócić się w przeciągu roku. Do tego kosztu dojdzie obsługa serwisowa i cena materiałów eksploatacyjnych.
Rozważania o tym, czy warto objąć opłatami kolejne parkingi w śródmieściu są już mniej oczywiste. Radni wskazywali wiele miejsc, w których taka decyzja byłaby sensowna. Wśród nich między innymi ulicę Żymierskiego i Rynek, ulicę Tkacką i plac Strażacki.

- Dla nas najważniejsze jest sterowanie ruchem w mieście – komentuje dyskusję Mariusz Tomiczek, zastępca burmistrza Lubania. – Płatne parkingi są dochodowe, ale to nie jest najważniejsze. Najważniejsze jest to, by była szansa na krótko zaparkować w centrum, na przykład by załatwić ważną sprawę. Jeśli parking jest płatny, jest na nim większy ruch, a co za tym idzie, większa dostępność dla kolejnych kierowców, którzy też przyjechali na krótko. Ktoś, kto potrzebuje miejsca postojowego na cały dzień, skorzysta raczej z niepłatnego miejsca na obrzeżach, o to tu chodzi. Tego trzymają się wszystkie miasta, tak trzeba robić. Dlatego sądzę, że w bliskiej przyszłości dobrą decyzją byłoby postawienie parkometrów na kolejnych ulicach centrum miasta, sensowną lokalizacją wydaje się ul. Żymierskiego i Rynek. O tym jednak mogą zdecydować tylko radni.
Samorząd zapewnia zarazem, że małymi i dużymi inwestycjami doprowadzi też w tej kadencji do pojawienia się większej liczby miejsc parkingowych. Najważniejsze będzie przeniesienie bazy ZGiUK na ulicę Bazaltową, co pozwoli teren obecnej bazy przy ul. Lwóweckiej wykorzystać na bezpłatny i bliski centrum parking.
(ŁCR)
 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...