Jesień to czas na analizę lubańskiej oświaty. Podczas ostatniej sesji Rady Miasta w dn. 27 października 2015 r., Pan Mariusz Tomiczek, zastępca burmistrza, przedstawił kilka danych dotyczących szkolnictwa w mieście. Pod lupę wzięto m.in. dane związane z liczebnością uczniów w szkołach, stan budynków i infrastruktury, jak równiez wyniki i sukcesy uczniów. Mimo niekorzystnych trendów demograficznych, sytuacja szkół w Lubaniu pozostaje jednak stabilna.
Spadek liczby uczniów w kolejnych latach nie jest gwałtowny i, biorąc pod uwagę liczbę uczniów spoza miasta, nie powinien on wpłynąć na obniżenie subwencji i raczej nie będzie skutkował zmniejszeniem ilości oddziałów ani likwidacją szkół – przedstawia Mariusz Tomiczek. - Tym bardziej, że oddział klasy I, II i III w kolejnych latach, zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie, nie może przekraczać 25 uczniów. W porównaniu do ubiegłego roku szkolnego ogólna liczba uczniów jest mniejsza. Nastąpił wzrost uczniów w SP1, SP 2 i SP4 . Natomiast w SP 3 odnotowano lekki spadek. Sytuacja ta jest wynikiem m.in. objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci z pierwszej połowie rocznika 2008. Sytuacja ta wydatnie poprawiła się w bieżącym roku szkolnym kiedy naukę rozpoczęły dzieci urodzone w II poł. 2008 r. oraz z całego rocznika 2009. Obecna liczba miejsc w przedszkolach publicznych i niepublicznych jest wystarczająca. Należy jednak założyć, iż nie wszystkie dzieci urodzone na terenie Miasta w wieku 3-4 lat będą korzystać z edukacji przedszkolnej. Zgodnie z zapisami nowelizacji przepisów prawnych w tym zakresie w przedszkolach publicznych miejsca są zapewnione do roku 2017/18. W szkołach i placówkach zatrudnionych jest 230 nauczycieli, co stanowi ok. 212 etatów, o 10 więcej niż w roku ubiegłym. Zwiększeniu w kolejnym roku uległa ogólna liczba godzin opiekuńczo-wychowawczych, na co ma wpływ zwiększenie ilości godzin opieki świetlicowej (obowiązek zapewnienia opieki sześciolatkom), przydzielanie w trakcie roku szkolnego nauczania indywidualnego czy rewalidacji uczniom, którzy uzyskali stosowne orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W roku szkolnym 2014/15 dwie lubańskie podstawówki, czyli jedynka i czwórka, osiągnęły znacznie lepsze niż w zeszłym roku wyniki sprawdzianu po szóstej klasie. Świadczyć to może o skuteczności wprowadzonych przez placówki programów naprawczych oraz doskonalących najsłabiej zdiagnozowane umiejętności uczniów. Tendencja spadkowa występuje w SP2 i SP3. Wyniki egzaminu gimnazjalnego w szkołach Gminy Miejskiej Lubań kształtują się na poziome wysokim i średnim w stosunku do wyników wojewódzkich. Podobnie jak w skali całego województwa lubańscy gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z częścią humanistyczną, która obejmowała sprawdzian wiadomości z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie oraz egzamin z języka polskiego. Część matematyczno-przyrodnicza wypadła nieco gorzej. Zdecydowanie lepiej poszło gimnazjalistom z językami nowożytnymi. Z testów na poziomie rozszerzonym z języka angielskiego uczniowie osiągnęli lepsze efekty i tym samym udało im się przeskoczyć średnią wojewódzką. Najlepsze wyniki w egzaminach osiągnęła Szkoła Podstawowa nr 1 i Gimnazjum nr 2 i jesteśmy dumni z ich sukcesów. Zwracamy jednak uwagę na to, że porównując wyniki poszczególnych placówek, należy uwzględniać różnice w początkowym potencjale uczniów, który jest w części pochodną specyfiki szkoły i rejonu, który obejmuje. W tym kontekście podziwiamy prymusów, ale cieszymy się także z ocen dobrych u uczniów średnich i ocen dostatecznych u uczniów mających problemy edukacyjne. Jeśli zaś chodzi o budżet i pieniądze, naszą księgową prozę życia, co roku dopłacamy do oświaty z budżetu mniej więcej taką samą kwotę, jaką otrzymujemy z subwencji MEN. Od lat samorządom dokłada się kolejne wydatki, z problemem tym zmagają się wszystkie gminy. W tym roku dołożyliśmy naszym placówkom więcej o 1,653 miliona złotych niż w roku ubiegłym i obawiam się, że zbliżyliśmy się do kresu budżetowej wytrzymałości miasta. Oczywiście jeśli chodzi o remonty budynków, przygotowani jesteśmy do pozyskiwania środków z RPO, zgodnie z wcześniejszymi naszymi zapowiedziami i mamy zapewniony wkład własny do realizacji tych inwestycji.
Czy wiesz że?
• z lubańskich placówek oświatowych korzystało 2462 uczniów z terenu miasta
• do przedszkola (miejskiego lub niepublicznego) chodzi 731 dzieci - 84,2% dzieci zamieszkałych w Lubaniu
• w czterech szkołach podstawowych uczyło się 1183 uczniów, w tym ponad połowa w „czwórce”
• w trzech gimnazjach uczyło się 694 lubańskich nastolatków, w tym prawie połowa w „trójce”
• frekwencja w minionym roku szkolnym wynosiła około 88%
• prawie 74% nauczycieli brało udział w kursach doskonalących,
• w każdym gimnazjum korzystać można było z porad psychologa
• we wszystkich miejskich przedszkolach (a także SP2, SP3 i GM1) zatrudniony był logopeda
• 405 osób korzystało ze świetlicy, 281 z zajęć sportowych, 471 z zajęć artystycznych, 621 z kół przedmiotowych, 359 z zajęć wyrównawczych, rewalidacyjnych i logopedycznych
• 346 uczniom z Lubania przyznano stypendia szkolne za łącznie prawie 150 tys. zł
• 99 tys. zł wydano na remonty i modernizacje
• w tym 19 tys. zł pozyskano z programu MEN „Radosna Szkoła”
• w roku 2014 MEN przekazało: 10,930 mln (mniej o 81,333 tys. niż w 2013)
• w roku 2014 dopłacono z budżetu miasta: 10,870 mln (więcej o 599 tys. niż w 2013)
• w roku 2015 MEN przekazało: 11,166 mln (więcej o blisko 236 tys. niż w 2014)
• wzrost kosztów całkowitych oświaty (o 234 tys. więcej niż w 2014)
w roku 2015 dopłacono z budżetu miasta: 11,400 mln (więcej o 1,653 mln. niż w roku 2014)