Lubańska „Jedynka” może pochwalić się pięknym zagospodarowaniem terenu zielonego wokół budynku szkoły. Od długiego czasu na szkolnym podwórku tworzyliśmy ogród pełen bujnych roślin. Udało się! Pomysł, by uczniowie nie tylko sadzili i pielęgnowali rośliny,...
ale też, by korzystali z tego miejsca podczas zajęć przyrodniczych na świeżym powietrzu, wreszcie został zrealizowany. Powstały ogród z urozmaiconym doborem roślin wzbogaca elementy naszej szkolnej architektury i w tak zdobnej aranżacji zachwyca niemal wszystkich. Okazuje się, że nie zatrudniono do aranżacji ogrodu żadnej ze specjalistycznych firm. Otóż całość, ze wszystkimi elementami, jest dziełem kolektywu uczniów i nauczycieli oraz pracowników obsługi.
Realizacja założenia pani Dyrektor sprawiła, że teren wokół naszej szkoły stał się przestrzenią, którą można dziś śmiało wykorzystać do celów dydaktycznych na wszystkich etapach edukacyjnych. Dzięki pracy w ogrodzie uczniowie będą poznawać procesy i prawa rządzące przyrodą, zrealizują proste obserwacje i doświadczenia ekologiczne, przeanalizują zjawiska przyrodnicze oraz poznają gatunki roślin rabatowych. Młodzi ogrodnicy będą nie tylko aktywnie uczyć się w terenie, poznawać ciekawe rośliny o różnej porze roku, ale też obserwować procesy przyrodnicze.
Na niewielkim terenie posadzono wiele gatunków roślin, posiano nasionka, by wszyscy mogli obserwować ich różnorodny rozwój. Uczestnicy przedsięwzięcia chętnie podjęli się pracy, często z własnych ogrodów przynosili sadzonki roślin, a także nasiona czy ich cebulki. W efekcie tych wielomiesięcznych działań kwietnik będzie barwny przez cały sezon. Ogród jest już w pełni ukończony i właśnie o tej porze widać jego wspaniałe efekty. Kiedy na przykład przekwitają jedne kwiaty, ich miejsce zajmują następne. Obecnie w ogrodzie, z racji obfitego kwitnienia, królują odmiany hortensji, pięknie prezentują się również wrzosy, cynie czy aksamitki.
Teraz naszym wspólnym celem jest dbanie o piękno tego miejsca. Miejmy nadzieję, iż poprzez takie działania zwiększy się świadomość ekologiczna wśród naszych młodych przyrodników. Rola samego ogrodu, jako miejsca wykorzystywanego podczas różnorodnych zajęć szkolnych, z pewnością będzie widoczna już w tym półroczu, a jak wiadomo nauka praktyczna przynosi lepsze efekty. Samo otoczenie szkoły, dzięki zmianom w ogrodzie, zyskało przyjazny wygląd. Uczniowie, dbając o rośliny, nauczą się też cierpliwości i zobaczą, jak dużo trudu trzeba włożyć, by je wyhodować. I właśnie o to nam chodzi!
Pierwsze prace wrześniowe udało się zakończyć jeszcze przed obchodami tegorocznego Dnia Krajobrazu, podczas którego wspólnie będziemy promować ideę propagowania postaw proekologicznych wśród naszej społeczności szkolnej, m.in. poprzez nasz ogród – uprawę roślin i ich fizjologię.
Mamy nadzieję, iż to miejsce spełni swoją rolę i będzie zachęcało do eksperymentowania naszych ciekawych świata uczniów.
I.S.