KIM JEST SWOJAK? JAK SIĘ ZACHOWUJE? JAK I DLACZEGO TRZEBA MU POMÓC?
Te pytania towarzyszyły dzieciom przez miesiąc wspólnej pracy. W ramach konkursu zrealizowaliśmy projekt klasowy, który nakierowany był na sprawy wychowawcze, ekologiczne i popularyzację edukacji na świeżym powietrzu. Krótkie historie zwierząt z Gangu Swojaków i opowieści o nowych Swojakach z powiatu lubańskiego posłużyły do nauki życia w grupie. Analizę tych tekstów odbywała się według stałego wzorca: czytanie historyjki, rozmowa o niej, próby identyfikacji, przeniesienie na grunt klasowy, omówienie problemu i praca twórcza przy mapie- zadaniu konkursowym. Jednocześnie energia uczniów wykorzystana została do pracy twórczej i osiągnięcia społecznie korzystnych zachowań w klasie i na wycieczkach. W sumie takich zajęć było dwanaście i za każdym razem poruszane były różne zagadnienia przyrodnicze. Uczniowie oznaczyli najważniejsze punkty naszej małej Ojczyzny. Znalazły się tam: rzeka- Kwisa, Jezioro Leśniańskie, Jezioro Złotnickie, Góry Izerskie, najstarsze drzewo w Polsce- Cis Henryk z Henrykowa Lubańskiego, Wysoczyzna Siekierczyńska ze stawami, Wielki Lubański Las, główne miasta i małe wioski i wiele innych punktów. Podczas zajęć uczniowie poznali zwierzęta chronione z Gangu Swojaków i te z powiatu lubańskiego. Każdy miał swoją historię. Wszystkie omawiane zwierzęta zostały skopiowane przez dzieci na włókninie ogrodniczej. Zależało nam, żeby były w miarę rozpoznawalne przez innych uczniów, bo mapa zawisła na korytarzu szkolnym. Piękno natury i jej odkrywanie to niezwykła zabawa.
https://www.magisto.com/album/video/IH4tRkNVE1U4OX4EDmEwCXt3?l=vsm&o=a&c=e
red. Wioletta Bućko