Samorząd naszego miasta od lat zabiega o skomunikowanie terenów przyległych do drogi krajowej DK30 i drogi wojewódzkiej DW296 poprzez budowę zachodniej obwodnicy Lubania. Aby usprawnić ruch drogowy i zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, postanowiono wybudować w tym miejscu rondo.
W tegorocznym budżecie Urząd Miasta Lubań zapewnił środki na wykonanie koncepcji przebudowy istniejącego skrzyżowania z uwzględnieniem postulowanej obwodnicy.
Dodatkowo, na prośbę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przeprowadzony został bieżący pomiar ruchu drogowego na wzmiankowanym odcinku i prognoza na kolejne lata. Ma to wskazać celowość przebudowy skrzyżowania.
W czerwcu br. otrzymaliśmy dokumenty od firmy realizującej zlecenie. Trafiły one także do GDDKiA oraz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. Koncepcja przewiduje budowę ronda turbinowego, tj. ronda o dwóch pasach. Przy prawidłowym użytkowaniu jest to najbardziej bezkolizyjny typ skrzyżowania.
Gotowa koncepcja jest poważnym argumentem dla GDDKiA oraz Ministerstwa Infrastruktury, zatwierdzającego wszelkie plany inwestycyjne oddziałów GDDKiA. Świadczy o żywym zainteresowaniu samorządu budową ronda i mocno zbliża nas do tego, by w budżecie państwa znalazły się środki na realizację przedsięwzięcia.
- My, jako samorząd, zadeklarowaliśmy, że pokryjemy koszty wykonania dokumentacji technicznej i kosztorysowej dla tego ronda oraz będziemy partycypować w kosztach budowy zjazdu południowego, czyli na planowaną zachodnią obwodnicę miasta. To pozwoli łatwiej znaleźć pieniądze na inwestycję – podkreślił Arkadiusz Słowiński, Burmistrz Miasta Lubań.
Szacunkowe koszty wykonania projektu budowlanego wraz z częścią kosztorysową to około 600 tys. zł. Natomiast przebudowa skrzyżowania to kwota rzędu 12 mln zł, z czego wkład miasta wyniósłby około 1 mln zł.
(ŁCR)